søndag den 27. december 2009

MTB tur til Svanninge Bakker

Klik på billedet så bliver det større....
Efter flere dage med koncentreret spisning var det endelig tid for turen til Svanninge Bakker - og sneen var næsten forsvundet og dermed ingen argumenter for ikke at tage afsted....
Kl. 8.30 var 8 klar til turen - det var Barnepigen, Debutanten, Pinerello, Mr. Bianchi, Tonseren, Massøren, Mudderkongen og Don Specialized.
Bilerne pakkes og der køres mod Svanninge Kirke hvor udgangspunktet er - men på vej begynder det at regne..... men vi kommer frem og nu er regnet aftaget - så tøjet på og op på cyklerne for at få varmen. Mudderkongen varmede op på trampolinen - men næste gang forventer vi at han hopper på cyklen!
Nu har Barnepigen også vovet sig ud i "regnen" så der er dømt afgang - Mudderkongen er vejviser og det gik rigtig godt denne gang for vi fandt jo tilbage til bilerne et par timer senere.
Så vi tager lige golfbakken som vi jo alle kender og frygter fra Alpetramp - men denne gang ikke på hård asfalt. Nogle skønne bakkker vi starter på - og pulsen drøner lige til himmels - og Tonseren mener at MTB efter julen står for "MegetTungBagi" - og jeg kan kun give ham ret...
Da vi kommer op på toppen skal vi af en markvej - her er der stadig sne og is - og det betød at Massøren lige skulle tjekke badevandets temperatur (se billedet).
Vi ryger over landevejen og ind i et skønt områder hvor vi drøner rundt på stejle bakker - fede singeltracks - en blanding af skovveje - smalle stier... langs med vandløb, godt med mudder - så der var masser af skønne udfordringer....
Dette resulterede selvfølgelig i nogle spændende styrt - bla. måtte jeg selv en tur ned da forhjulet absolut ikke ville samme vej som mig!
På denne side af vejen finder vi det højeste punkt i Svanninge Bakker - Lerbjerget - som ligger nøgen i skoven og minder om Mt. Ventoux - bare meget hårdere! Vi kom op og det samme gjorde pulsen......
Så var det hjemad - men så tabte Mudderkongen luften og et slangeskift var nødvendigt.... her kunne vi se, at Pinerello glæder sig til det nye tøj - for vi kunne råbe det samme som i en gammel julekalender "Pinerello din bukser er revnet" (se foto).
Så lige nogle vilde singeltracks inden vi tog over på den anden side igen - her holdt vi og kiggede ned over nogle skønne bakker som først skulle tages nedad og så op igen.... hvorfor tog vi ikke bare den nemme vej!
Herfra nedkørsel til bilerne - hvor der ventede varm kaffe og skønne kalorielette sandwich fra Barnepigens hånd!
Vi stod godt trætte - mudderet til - men i højt humør over vi tog afsted!